18. maaliskuuta 2011

Viikon ruokapaikkana: Biella

Kuten jo edellisessä ravintolapostauksessani vihjasin, tämän viikon ruokapaikan olimme päättäneet jo viime viikolla Iinan synttäriravintolaa mietiskellessä. Viikko sitten upea Fernando vei voiton, mutta tällä kertaa suuntasimme sitten pieneen mikkeliläiseen ravintolaan keskustan kulmilla. Syy tämän kertaisen ravintolan valintaan oli äärimmäisen halvat lehtipihvit, jotka erittäin suppealta ruokalistalta bongasimme, kun netissä paikan menuta katseltiin. Ravintola on todella pieni, ja listakin on sen mukainen: menusta löytyy ainoastaan vain kahdenlaista pihviä, kahta pastaa ja muutama salaatti. Paikka on ehkä enemmänkin lounasravintola, sillä melko hyvän sijaintinsa ansiosta siellä on nopea piipahtaa työpäivän välissä lounaalla. Paikka olisi ollut meille aikamoinen pettymys, jos emme olisi etukäteen netistä tutustuneet tähän erittäin pieneen menuun. Listalla silmäämme pisti erityisen edullinen lehtipihvi, jonka sai hintaan 13,90 €! Tämä olikin ainoa syy, miksi ravintolaa lähdimme kokeilemaan. Missä ravintolassa oikeesti on noin edullisia lehtipihviannoksia, ja mille ne mahtavat edes maistua? :D

...No Biellassa! Paikan sisustus oli mielestäni melko mukava, mutta mitä henkilökuntaan tulee, niin voi voi... :D Aikaisemmissa ravintoloissa olimme tottuneet iloiseen, ystävälliseen ja asiakaspalveluhenkseen palveluun, mutta mielestäni Biellasta ei ihan voi sanoa samaa. Olimme hiljaisen ravintolan ainoat asiakkaat, mutta silti saimme odottaa pelkkien ruokalistojen saapumista yli kymmenen minuuttia. Tiesimme jo ravintolaan astuessamme mitä tilaamme, niin sanottiin tarjoilijalle vaan yksissä tuumin lehtipihvi-tilauksemme ennen kun hän listat edes eteemme kerkesi laskea. Itse en ainakaan ensin huomannut paikassa salaattipöytää edes olevan, joten tilauksen jälkeen jäimme pöytäämme istumaan ja juoruilemaan. Ehkä vartin päästä tarjoilija huomaa vasta tulla sanomaan, että "niin salaattipöydällä voitte sitten aloittaa". Aloittaa, mitä hittoa? Kohtahan jo ruoat olivat tulossa kun noin kauan saatiin tätä huomautusta odotella?? :D Yleensä kun tarjoilijat muualla sanovat tilauksen yhteydessä että "salaattipöytä olkaa hyvät", niin eipä ilmeisesti Biellassa. :D Salaattipöytä oli pienen pieni jossain nurkassa, eikä paljoakaan valinnan varaa ollut. Noh, pisteitä kuitenkin siitä, että salaatti oli todella tuoretta, ja sieltä löyty mun herkkuja: purkkimandariineja.<3


Tuollaiset lehtipihviateriat meidän eteemme kiikutettiin jo ennen kun salaattiani olin kerennyt edes puoliksi syömään. Tarjoilija, joka ruoat meille toi, ei toivottanut hyvää ruokahalua tai mitään, vaan laski pelkästään lautaset eteemme ja häipyi. No, pikku juttuhan tuo nyt oli, mutta joku herkempi olisi voinut kovastikin loukkaantua. :D Ruoka oli joka tapauksessa aivan mahtavaa! Uskomatonta kuin noin herkullinen lehtipihvi oli niin edullinen. Ja tuo maustevoi oli taivaallinen, puhumatakaan noista pyöreistä maustetuista porkkanoista! Lisukeperunat olivat tosi suolaisia (kuin myös oikeastaan koko muukin ruoka), mutta ei nyt mitenkään häiritsevästi.


Syötyämme pihvit tarjoilija tuli hakemaan lautaset (kysymättä muissa ravintoloissa aina kuultua "maistuiko?" -kysymystä), ja kysäisi ohimennen haluttaisiinko jälkiruokaa. Suklaakakku tai jäätelöpallot eivät siinä paikassa kyllä enää houkutelleet, joten ilmoitettiin vain ottavamme kahvia ja teetä. Tarjoilija tokaisi vain poistuessaan, että "maksakaa sitten tuossa kassalla kun meillä ei ole kannettavaa maksupäätettä". Noh, täytyyhän tuokin ilmoittaa ettei oltais vaan odoteltu laskua pöytään, mutta oli huvittavaa kun se vaan tokaisi tuon ja kehotti meitä jotenkin mun mielestä niin kärkkäästi maksamaan kassalla. :D

Sisustukseltaan viihtyisässä Biellassa oli kyllä herkullista ruokaa, mutta koska lehtipihvit ovat nyt nähty eikä listalla yhtään mitään muuta kiinnostavaa ole, en aio mennä paikkaan enää uudelleen. Palvelu oli mielestäni todella surkeaa, mutta sen korvasi hyvä ruoka ja erityisesti edullinen hinta! Olipa tuokin kokemus, mutta ei kiitos Biellaan enää toista kertaa. :D

Viikonloppu vierähtää minulla parin viikon tauon jälkeen Savonlinnaan, ihanaa! Mukava viikonloppu on perheen ja poikaystävän kanssa tiedossa siispä. Kivaa viikonloppua teillekin! :)

Hanna-Reetta


4 kommenttia:

iinap kirjoitti...

Se asiakaspalvelu oli kyllä vähän kummallista, jotenki... jäätävää:D Mut jospa (toivottavasti) tarjoilijat oli ujoja harjottelijoita, jotka vasta opetteli kommunikoimaan tuntemattomien kanssa, en tiiä. Mut tosiaan pihvit oli ihania, ja tiiä vaikka siellä ois sitte lounasaikaan enemmän porukkaa ja muutenkin erilainen meininki. Mutta joo, ei tullu tosta kyllä munkaan suosikki.

Laura Maria kirjoitti...

yhdyn edelliseen. En mene sinne enää koskaan

Anonyymi kirjoitti...

Ei todellakaan ole väärin odottaa ja peräänkuuluttaa hyvää asiakaspalvelua ! Teen itse ravintola-alan hommia ja vaikka mulla ei ole minkäänlaista koulutusta vaan olen tehnyt duunia parin vuoden ajan opiskelujen ohessa ja välivuoden aikana, on päähäni alusta asti toitotettu hyvän ja ystävällisen asiakaspalvelun tärkeydestä! Ravintoloilla on tarkat laadunmittauskriteerit ja asiakaspalvelu kattaa siitä ison osan, ja nimenomaan kaikki ystävällisestä hymystä ja tervehdyksestä noihin "hyvää ruokahalua!" ja "maistuiko ruoka?" yms. fraaseihin ja kohteliaaseen puhetapaan kuuluu ehdottomasti tarjoilijan työtehtäviin! Ei saa edes vedota siihen, että työntekijät olisivat uusia, sillä vaikka itsekin myönnän ekoilla työvuoroilla unohtaneeni pari kertaa toivottaa hyvää ruokahalua, olen silti ollut aina alusta asti kohtelias ja ystävällinen, jolloin asiakkaalle jää joka tapauksessa paikasta ns. hyvä maku suuhun :) En ymmärrä miten yhdelläkään ravintolalla on varaa pitää töykeitä asiakaspalvelijoita töissä, sillä huomasit varmaan itsekin, että vaikka ruoka oli hyvää, ei tee mieli mennä uudelleen paikkaan johon ei tunne itseään tervetulleeksi!

Hanna-Reetta kirjoitti...

iinap: Joo, ei tullut suosikkia ei. Oli kyllä jäätävä asiakaspalvelu, ja ehkäpä varsinkin se ensimmäinen tarjoilijamme oli ujo harjoittelija, voisin veikata. :D Mutta tiedä sit tosiaan lounasaikaan..

Laura Maria: Jep, ei mennäkkään. Edes lounaalle. :D

Anonyymi: Kiitos paljon pitkästä kommentistasi! :) Olen kanssasi aivan samaa mieltä, kyllä se asiakaspalvelu on ehdottoman tärkeää ravintoloissa, sillä ihmiset menevät niihin hemmottelemaan itseään hyvän ruoan ja seuran parissa, joten ystävällinen asiakaspalvelu on vähintä, mitä voi odottaa paikassa saavansa. Tuonne ei tee enää mieli mennä uudelleen, sillä asiakaspalvelu oli NIIN nihkeää. Meillä on ystävieni kanssa meneillään tällainen missio, että kierrämme kaikki (tai "kaikki") Mikkelin ravintolat läpi, joka viikko on uusi paikka tähtäimessä. Tähän mennessä ihan jokaisessa aikaisemmassa ravintolassa meille on sattunut ihanat ja ystävälliset tarjoilijat. Niiden jälkeen tämä Biella oli kyllä varsinainen järkytys, kun siellä ei toivotettu edes tervetuloa sisään astuessa. :D Jos sinua kiinnostaa, niin muut niin sanotut "ravintola-arvosteluni" löytyvät tuon ravintolamissio -tunnisteen takaa. :)